Şanlıurfa Ticaret ve Sanayi Odası (ŞUTSO) ikinci el motorlu kara taşıtları alım satımı yapan işletmelere Mesleki Yeterlilik Belgesi zorunluluğu getirilmesiyle ilgili üye ziyaretiyle bilgilendirmede bulundu.
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Mesleki Yeterlilik ve Belgelendirme Merkezleri (MEYBEM) A.Ş. ile ŞUTSO iş birliğiyle, Şanlıurfa’da ikinci el araç alım satımı yapanlara yönelik Mesleki Yeterlilik Belgesi’yle ilgili ŞUTSO Sürekli Eğitim Merkezi Sorumlusu İsmail Aktaş, Şanlıurfa’nın ikinci el araç alım satımı yapan kurumsal firmalarına bizzat giderek, detaylı bir sunum gerçekleştirdi.
İkinci el motorlu kara taşıtı alım satımı yapanlar veya bu sektörde yer almayı düşünen girişimciler için Mesleki Yeterlilik Belgesi almanın zorunlu hale getirildiğini ifade eden İsmail Aktaş, motorlu kara taşıtı alım satım danışmanlarının Seviye 4, motorlu kara taşıtı alım satım sorumlularının ise Seviye 5 Belgesi almaları gerektiğini de hatırlattı. Firma sahibinin, şubesi varsa şube müdürünün ya da pazarlama ve satış personelinden en az birinin Mesleki Yeterlilik Belgesi’ne sahip olmasının zorunlu hale getirildiğini söyleyen Aktaş, “İl Ticaret Müdürlükleri, Mesleki Yeterlilik Belgesi olmayan işletmelere Yetki Belgesi vermeyecek. Noterler de, Mesleki Yeterlilik Belgesi’ni ibraz etmeyenlerin alım satım işlemlerini kabul etmeyecek. Belediyeler ise, Mesleki Yeterlilik Belgesi bulunmayan işletmelere, ruhsat vermeyecek! Yetki Belgesi, 5 yılda bir yenilenecek. Mesleki Yeterlilik Belgeleri de aynı şekilde 5 yılda bir yenilenmek zorunda! Ayrıca, yeni iş yeri açacaklarda, lise mezunu olma şartı da aranacak.” dedi.
Konuyla ilgili bir değerlendirmede bulunan ŞUTSO Yönetim Kurulu Üyesi Selçuk Karakuş ise “Şanlıurfa Ticaret ve Sanayi Odası olarak, bazı mesleklerde Mesleki Yeterlilik Belgesi’nin zorunlu hale getirilmesiyle ilgili, üyelerimizi bilgilendirmek üzere faaliyetler başlattık. Otomotiv sektöründe iştigal eden üyelerimizi ikinci el araç sektörünü ilgilendiren yeni yönetmelik hakkında da bilgilendirmek istedik. Faal durumdaki mevcut işletmecilere Yetki Belgesi alma şartını yerine getirmeleri için tanınan süre, 13 Ağustos 2019’da dolacak. Bu tarihten sonra ise, belgesi olmayanlar satış yapamayacak. Oda olarak, bu tür konular ve yenilikler hakkında üyelerimize ön ayak olmaya, onları bilgilendirmeye devam edeceğiz.” diye konuştu.
Selçuk Karakuş, ikinci el araç alım satımı için Mesleki Yeterlilik Belgesi almak isteyenlerin Şanlıurfa Ticaret ve Sanayi Odası’na başvurabileceklerini, sınav ücretinin sınava girecekler tarafından TOBB MEYBEM'in hesabına yatırılacağını, en az 8 başvuru alınırsa sınavın ilimizde TOBB MEYBEM tarafından yapılabileceğini ve sınava girenlerin başarı göstermeleri halinde de belgelerini alabileceklerini sözlerine ekledi.
81 Meslekte Belge Zorunluluğu Var
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nın 25/05/2015 tarihinde yayımlamış olduğu ilk tebliğ ile önce 40 meslekte, 24/03/2016 tarihinde yayımlamış olduğu ikinci tebliğ ile 8 meslekte, 26/09/2017 tarihinde yayımlamış olduğu üçüncü tebliğ ile de 33 meslekte olmak üzere, toplam 81 meslekte belge zorunluluğu getirildi. İkinci el araç alım satımı yapan işletmeler de bu kapsamda. Bu sektördeki işletmelerin 13 Şubat 2018 tarihli 30331 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren İkinci El Motorlu Kara Taşıtlarının Ticareti Hakkında Yönetmelik ile belirlenen ilgililerine, 1 yıl içinde Mesleki Yeterlilik Belgesi alma zorunluluğu getirildi. 14’üncü ve geçici 1’inci maddesi yayım tarihinden 6 ay sonra, 13 Mayıs 2018’de yürürlüğe giren yönetmelikte istenilen Mesleki Yeterlilik Belgesi’ni bulundurmak, motosiklet, otomobil, arazi taşıtı, otobüs, kamyonet, kamyon ve lastik tekerlekli traktör niteliğindeki taşıtların alım ve satımını yapanlara mecburi.